torsdag 30 januari 2014

Mediadagbok


Nedan min "mediadagbok":

Onsdag den 29 januari

03.00 Vaken. Pigg!? Tar upp surfplattan och kollar nyheter via olika verktyg. Läser t ex en artikel "Hjärnforskare vill att skolan tänker om". Samtidigt växlar jag mellan verktyg, som t ex Pocket och Readability,  för att läsa artiklar eftersom jag håller på att lära mig vilket verktyg som är bäst. Är även "road" att spara, samla, på bra artiklar "externt", i det så kallade molnet. Så samtidigt som jag läser artiklar (en annan är "utmaningar för smarta elnät") så testas vad olika verktyg "klarar av" och hur de funkar. Kollar till sist vad twitterkontakterna har att säga.



6.30 Vaknar igen (normal tid). Tar mobilen och kollar mail, twitter och en kort tid artiklar på Flipboard.

8.00 På väg till skolan för att lämna barnen. Slår följe med en granne som uppmärksammar mig på en ny skylt där det står att bokbussen stannar. Erinrar mig samtidigt Margaret Calvert i Storbritannien som på 50-talet utvecklade ett nytt typsnitt för vägskyltar, som hon kallade "Transport". Idén var att man enkelt och snabbt skulle kunna läsa ordbilden. Calvert utvecklade vidare på 60-talet en ny skylt för övergångsställen. Den tidigare läroverkspojken som gick före en flicka över gatan - ersatte Calvert med en flicka som ledde en yngre pojke över gatan (Selander & Kress, 2010:22; Wikipedia). Funderar ett kort slag säga hur viktigt det är med tydliga och genusmedvetna skyltar för min son som är åtta år, men jag låter den tanken stanna vid en just en tanke.


9.05 Hemma så söker jag arbete genom att kolla olika hemsidor och kolla mail (får uppdateringar via olika jobbsajter). Medverkar på twitter. Det är främst tre områden jag följer, skola (#ikt, #synpålärande, #nyagreppiskolan, #flippat, samt miljö och energifrågor (t ex #vindkraft).

15.30 Hämtar dottern på dagis. Kör och handlar. Väl i ICA-butiken tar vi en korv och dricka. Jag tittar lite i en "fysiskt" tidning, Sydsvenskan, samtidigt som jag slänger en snabb flukt på mobilen om det kommer några notiser. Förutom uppdateringar på twitter och fb, tittar jag på om det kommit några nya artiklar på mina "favoritbloggar" som man lätt kan se med tjänsten Feedly. Är osäker på om koll på turnummer (när man väntar på sin tur och har tagit en kölapp) ska räknas som "mediakoll", eller bara koll på signaler, men det försöker vi också ha koll på.

19.00 Efter mat försöker jag (vi?) titta på teve (samtidigt som barnen kollar filmer på youtube och andra tjänster). Försöker få med barnen i tittandet, speciellt om det är något naturprogram. Tyvärr har jag inte lyckats så ofta (måste dock flika in här att sonen hade noterat vissa saker i ett naturprogram som han sedan skrev om i skolan, vilket jag upptäckte av en slump. Kul!).

19.30 Ser rapport för att se vad som händer i världen

20.30 Läser för sonen. Först läser han några sidor (han går i 2:an) och sedan läser jag i en annan bok.

21.30 Ser teve samtidigt som jag försöker ha lite koll på twitterflödet samt lite på fb (när det dyker upp något nytt/notifiering).

22.30 Börjar skriva denna text i tjänsten Storify. Går dock mycket segt att göra uppdateringar så jag börjar om på denna blogg. Är med i en vindkraftsgrupp och intresserad av "grön" energi, följer och "loggar" artiklar inom området bl a via tjänsten Lino.



23.00 När jag ska somna lyssnar jag på senaste podcasten av filosofiska rummet, denna kväll blev det Varifrån kommer lusten att lära . Gillar att somna till diskussioner (vilket gör att jag får lyssna om på samma program flera gånger...).

Torsdag den 30 januari

6.30 Vaknar. Tar mobilen och kollar snabbt mail, twitter, artiklar på Flipboard. Får en påminnelse att jag ska se en bio med en kompis kl 17 idag.

8.00 På väg till skolan för att lämna barnen. Kollar väderappen att se att det ska snöa idag. Sonen tar med sig pulka och hjälm till skolan.

9.05 Hemma så söker jag arbete genom att kolla olika hemsidor och kolla mail (får uppdateringar via olika jobbsajter). Medverkar på twitter. Som förra dagen är det främst tre områden jag försöka följa, skola (#ikt, #synpålärande, #nyagreppiskolan, #flippat, samt miljö och energifrågor (t ex #vindkraft).

17.00 Via en kompis så blev jag "bjuden" på bio via ett finansbolag (ska kanske inte göra mer reklam här). Rätt intressant hur finansbolag (företag som vill hjälpa oss med våra (spar)pengar) utnyttjar biolokalen som medium. Innan bion "fick" de en kvart där de presenterade sig själva. Då hade de bioduken som "OH-duk". Självklart använde de inte bara "fakta", utan även humor, när de just skojade hur svårt det är att boka tid med dagens stressade människor. Men nu fick de en kvart, mot att vi fick se den nya Nelson Mandela filmen:


Filmen kan diskuteras ur ett genusperspektiv. Nelson Mandela slog sin första fru, vilket bara visades i förbifaten. Nelson Mandelas andra fru, Winnie Mandela, skildrades som en rabiat våldsverkare utan förmåga till strategiskt och politiskt tänkande.

Fredag den 31 januari

06.30 Tar upp surfplattan och kollar nyheter via olika verktyg. Läser inte allt utan lägger över artiklar i verktyg, som t ex Pocket, Readability och Flipboard. Så samtidigt som jag läser artiklar så fortsätter jag testa olika "sparverktyg" för att se hur de funkar. Kollar till som vanligt vad twitterkontakterna har att säga.

8.00 På väg till skolan för att lämna barnen. Under någon minut på vägen kollar jag twitter.

9.05 Hemma så söker jag arbete genom att kolla olika hemsidor och kolla mail (får uppdateringar via olika jobbsajter). Medverkar på twitter. Det är främst tre områden jag följer, skola (#ikt, #synpålärande, #nyagreppiskolan, #flippat, samt miljö och energifrågor (t ex #vindkraft).

15.00 Hämtar dotter på dagis. Jag tittar lite i en "fysiskt" tidning, Sydsvenskan samtidigt som jag slänger en snabb flukt på mobilen och om det kommer några notiser (uppdateringar). Förutom uppdateringar på twitter och fb, tittar jag på om det kommit några nya artiklar på mina "favoritbloggar" som man lätt kan se med tjänsten Feedly.Är osäker på om koll på turnummer (när man väntar på sin tur och har tagit en kölapp) ska räknas som "mediakoll", eller bara koll på signaler, men det försöker vi också ha koll på.

19.00 Efter mat försöker jag titta på teve samtidigt som jag kollar twitterflödet.

19.30 Ser rapport för att se vad som händer i världen

20.30 Läser för sonen. Först läser jag några sidor och sedan läser han i samma bok. Det är Adam Blades Sekor-den bevingade hästen i serien Mörkrets rike 2. Om boken: "Tillsammans med sina vänner Elenna, hästen Storm och vargen Silver fortsätter Tom uppdraget att befria bestarna. De ger sig längre in i Gorgonien Mörkrets rike för att befria eldfågeln Epos. Tom måste stå öga för öga med den bevingade hästen Sekor en kraftfull och ond kämpe som besegras genom list och styrka." (källa) Jag har själv lite svårt för fantasy, samtidigt är jag fascinerad av hur sonen rycks, och även jag till viss del. (det kan dock vara lite svårt att greppa helheten, eftersom vissa kvällar läser mamma).

21.30 Ser teve samtidigt som jag har lite koll på twitterflödet

22.30 skriver lite i denna text. Är intresserad av skolfrågor, kollar twitterlödet med #flippat och #flipsv.




Lördag den 1 februari

08.00 Tar upp surfplattan och kollar nyheter via olika verktyg. Läser inte allt utan lägger över artiklar i verktyg, som t ex Pocket, Readability och Flipboard.. Så samtidigt som jag läser artiklar så fortsätter jag testa olika "sparverktyg" för att se hur de funkar. Kollar till som vanligt vad twitterkontakterna har att säga.


9.05 Lyssnar på radion till frukost.

19.30 Lite rapport och kollar uppdateringar på twitter, tittar på om det kommit några nya artiklar på mina "favoritbloggar" som man lätt kan se med tjänsten Feedly.

20.00 Melodifestivalen. En massrörele... ?!


Söndag  den 2 februari

08.00 Tar upp surfplattan och kollar nyheter via olika verktyg. Läser inte allt utan lägger över artiklar i verktyg, som t ex Pocket, Readability och Flipboard.. Så samtidigt som jag läser artiklar så fortsätter jag testa olika "sparverktyg" för att se hur de funkar. Kollar till som vanligt vad twitterkontakterna har att säga.


9.05 Lyssnar på radion till frukost.

19.30 Lite rapport och kollar uppdateringar på twitter, tittar på om det kommit några nya artiklar på mina "favoritbloggar" som man lätt kan se med tjänsten Feedly.

19.00 Naturprogram på Svt2



Måndag den 3 februari

06.30 Tar upp surfplattan och kollar nyheter via olika verktyg. Läser inte allt utan lägger över artiklar i verktyg, som t ex Pocket, Readability och Flipboard. Så samtidigt som jag läser artiklar så fortsätter jag testa olika "sparverktyg" för att se hur de funkar. Har fortfarande svårt att välja vilken tjänst som är bäst så jag läger snabbt över spännande artiklar i alla dessa tjänster. Kollar till som vanligt vad twitterkontakterna har att säga.


8.00 På väg till skolan för att lämna barnen. Under någon minut på vägen kollar jag twitter.

9.05 Hemma så söker jag arbete genom att kolla olika hemsidor och kolla mail (får uppdateringar via olika jobbsajter). Medverkar på twitter. Det är främst tre områden jag följer, skola (#ikt, #synpålärande, #nyagreppiskolan, #flippat, samt miljö och energifrågor (t ex #vindkraft).

15.00 Hämtar dotter på dagis. Hämtar sonen på skola. Förutom uppdateringar på twitter och fb, tittar jag på om det kommit några nya artiklar på mina "favoritbloggar" som man lätt kan se med tjänsten Feedly.Är osäker på om koll på turnummer (när man väntar på sin tur och har tagit en kölapp) ska räknas som "mediakoll", eller bara koll på signaler, men det försöker vi också ha koll på.

19.00 Efter mat försöker jag titta på teve samtidigt som jag kollar twitterflödet.

19.30 Ser lite på rapport för att se vad som händer i världen

20.30 Läser för sonen. Först läser jag några sidor och sedan läser han om Tom som har "uppdraget att befria bestarna. De ger sig längre in i Gorgonien Mörkrets rike för att befria eldfågeln Epos...".

21.30 Ser teve samtidigt som jag har lite koll på twitterflödet

22.30 skriver lite i denna text. Kollar artiklar i Pocket, Readability och Flipboard. Tittar om det kommit några nya artiklar på mina "favoritbloggar" som man lätt kan se med tjänsten Feedly. Är intresserad av skolfrågor och miljöfrågor som vindkraft, kollar twitterlödet som taggats med #flippat, #flipsv och #vindkraft.


Tisdag den 4 februari

06.30 Tar upp surfplattan och kollar nyheter via olika verktyg. Läser inte allt utan lägger över artiklar i verktyg, som t ex Pocket, Readability och Flipboard. Så samtidigt som jag läser artiklar så fortsätter jag testa olika "sparverktyg" för att se hur de funkar. Har fortfarande svårt att välja vilken tjänst som är bäst så jag läger snabbt över spännande artiklar i alla dessa tjänster. Kollar till som vanligt vad twitterkontakterna har att säga.


8.00 På väg till skolan för att lämna barnen. Under någon minut på vägen kollar jag twitter.

9.05 Hemma så söker jag arbete genom att kolla olika hemsidor och kolla mail (får uppdateringar via olika jobbsajter). Medverkar på twitter. Det är främst tre områden jag följer, skola (#ikt, #synpålärande, #nyagreppiskolan, #flippat, samt miljö och energifrågor (t ex #vindkraft).

15.00 Hämtar dotter på dagis. Hämtar sonen på skola. Förutom uppdateringar på twitter och fb, tittar jag på om det kommit några nya artiklar på mina "favoritbloggar" som man lätt kan se med tjänsten Feedly.Är osäker på om koll på turnummer (när man väntar på sin tur och har tagit en kölapp) ska räknas som "mediakoll", eller bara koll på signaler, men det försöker vi också ha koll på.

19.00 Efter mat försöker jag titta på teve samtidigt som jag kollar twitterflödet.

19.30 Ser kanske halva rapport för att se vad som händer i världen

21.30 Ser teve samtidigt som jag har lite koll på twitterflödet

22.30 skriver lite i denna text. Kollar artiklar i Pocket, Readability och Flipboard. Tittar om det kommit några nya artiklar på mina "favoritbloggar" som man lätt kan se med tjänsten Feedly. Är intresserad av skolfrågor och miljöfrågor som vindkraft, kollar twitterlödet som taggats med #flippat, #flipsv och #vindkraft.

Onsdag den 5 februari

06.30 Tar upp surfplattan och kollar nyheter via olika verktyg. Läser inte allt utan lägger över artiklar i verktyg, som t ex Pocket, Readability och Flipboard. Så samtidigt som jag läser artiklar så fortsätter jag testa olika "sparverktyg" för att se hur de funkar. Har fortfarande svårt att välja vilken tjänst som är bäst så jag läger snabbt över spännande artiklar i alla dessa tjänster. Kollar till som vanligt vad twitterkontakterna har att säga.


8.00 På väg till skolan för att lämna barnen. Under någon minut på vägen kollar jag twitter.

9.05 Hemma så söker jag arbete genom att kolla olika hemsidor och kolla mail (får uppdateringar via olika jobbsajter). Medverkar på twitter. Det är främst tre områden jag följer, skola (#ikt, #synpålärande, #nyagreppiskolan, #flippat, samt miljö och energifrågor (t ex #vindkraft).

15.00 Hämtar dotter på dagis. Hämtar sonen på skola. Förutom uppdateringar på twitter och fb, tittar jag på om det kommit några nya artiklar på mina "favoritbloggar" som man lätt kan se med tjänsten Feedly.Är osäker på om koll på turnummer (när man väntar på sin tur och har tagit en kölapp) ska räknas som "mediakoll", eller bara koll på signaler, men det försöker vi också ha koll på.

19.00 Efter mat försöker jag titta på teve samtidigt som jag kollar twitterflödet.

19.30 Ser kanske 10 min på rapport för att se vad som händer i världen

20.30 Läser för sonen. Först läser jag några sidor och sedan läser han i Adam Blades bok om Sekor, den bevingade hästen. Efteråt tittar jag i vilka andra böcker Adam Blade gjort. Blade har bland annat gjort: "Drakens vrede, Sjöormens förbannelse, Jättens kamp, Kentaurens styrka, Snömonstrets hämnd, Eldfågelns sista strid." Du förstår vilka äventyr vi har framför oss...

21.30 Ser teve samtidigt som jag har lite koll på twitterflödet

22.30 Kollar artiklar i Pocket, Readability och Flipboard. Tittar om det kommit några nya artiklar på mina "favoritbloggar" som man lätt kan se med tjänsten Feedly. Är intresserad av skolfrågor och miljöfrågor som vindkraft, kollar twitterlödet som taggats med #flippat, #flipsv och #vindkraft.

Torsdag den 6 februari

06.30 Tar upp surfplattan och kollar nyheter via olika verktyg. Läser inte allt utan lägger över artiklar i verktyg, som t ex Pocket, Readability och Flipboard. Så samtidigt som jag läser artiklar så fortsätter jag testa olika "sparverktyg" för att se hur de funkar. Har fortfarande svårt att välja vilken tjänst som är bäst så jag läger snabbt över spännande artiklar i alla dessa tjänster. Kollar till som vanligt vad twitterkontakterna har att säga.


8.00 På väg till skolan för att lämna barnen. Under någon minut på vägen kollar jag twitter.

9.05 Hemma så söker jag arbete genom att kolla olika hemsidor och kolla mail (får uppdateringar via olika jobbsajter). Medverkar på twitter. Det är främst tre områden jag följer, skola (#ikt, #synpålärande, #nyagreppiskolan, #flippat, samt miljö och energifrågor (t ex #vindkraft).

15.00 Hämtar dotter på dagis.  Använder tjänsten foursquare för att "logga" ett foto på förskolan. (självklart utan andra barn i bild):

Hämtar sonen på skola.

19.00 Efter mat försöker jag titta på teve samtidigt som jag kollar twitterflödet.

19.30 Hör lite på rapport för att höra vad som händer i världen

20.30 Läser för sonen. Först läser jag några sidor och sedan läser han i samma bok.

21.30 Ser teve samtidigt som jag har lite koll på twitterflödet

22.30 skriver lite i denna text. Kollar artiklar i Pocket, Readability och Flipboard. Tittar om det kommit några nya artiklar på mina "favoritbloggar" som man lätt kan se med tjänsten Feedly. Är intresserad av skolfrågor och miljöfrågor som vindkraft, kollar twitterlödet som taggats med #flippat, #flipsv och #vindkraft.

Fredag den 7 februari

06.30 Tar upp surfplattan och kollar nyheter via olika verktyg. Läser inte allt utan lägger över artiklar i verktyg, som t ex Pocket, Readability och Flipboard. Så samtidigt som jag läser artiklar så fortsätter jag testa olika "sparverktyg" för att se hur de funkar. Har fortfarande svårt att välja vilken tjänst som är bäst så jag läger snabbt över spännande artiklar i alla dessa tjänster. Kollar till som vanligt vad twitterkontakterna har att säga.


8.00 På väg till skolan för att lämna barnen. Under någon minut efter jag lämnat dottern kollar jag twitter.

9.05 Hemma så söker jag arbete genom att kolla olika hemsidor och kolla mail (får uppdateringar via olika jobbsajter). Medverkar på twitter. Det är främst tre områden jag följer, skola (#ikt, #synpålärande, #nyagreppiskolan, #flippat, samt miljö och energifrågor (t ex #vindkraft).

15.00 Hämtar dotter på dagis. Hämtar sonen på skola. Förutom uppdateringar på twitter och fb, tittar jag på om det kommit några nya artiklar på mina "favoritbloggar" som man lätt kan se med tjänsten Feedly.Är osäker på om koll på turnummer (när man väntar på sin tur och har tagit en kölapp) ska räknas som "mediakoll", eller bara koll på signaler, men det försöker vi också ha koll på.
16.00 Kollar vad som finns på teve på tv24.se i mobilen:
17.00 Tittar lite på OS-invigningen på TV3.

19.00 Efter mat försöker jag titta på teve samtidigt som jag kollar twitterflödet.

19.30 Ser rapport för att se vad som händer i världen

20.30 Läser för sonen. Först läser jag några sidor och sedan läser han om Sekor, den bevingade hästen.

21.30 Ser teve samtidigt som jag har lite koll på twitterflödet

22.30 Kollar artiklar i Pocket, Readability och Flipboard. Tittar om det kommit några nya artiklar på mina "favoritbloggar" som man lätt kan se med tjänsten Feedly. Är intresserad av skolfrågor och miljöfrågor som vindkraft, kollar twitterlödet som taggats med #flippat, #flipsv och #vindkraft.

Lördag den 8 februari

08.00 Tar upp surfplattan och kollar nyheter via olika verktyg. Läser inte allt utan lägger över artiklar i verktyg, som t ex Pocket, Readability och Flipboard.. Så samtidigt som jag läser artiklar så fortsätter jag testa olika "sparverktyg" för att se hur de funkar. Kollar till som vanligt vad twitterkontakterna har att säga.


9.05 Lyssnar på radion till frukost.

19.30 Lite rapport och kollar uppdateringar på twitter, tittar på om det kommit några nya artiklar på mina "favoritbloggar" som man lätt kan se med tjänsten Feedly.

20.00 Ser Melodifestivalen hos ett bar vänner. Denna typ av program passar för social samvaro...


Söndag  den 9 februari

08.00 Tar upp surfplattan och kollar nyheter via olika verktyg. Läser inte allt utan lägger över artiklar i verktyg, som t ex Pocket, Readability och Flipboard. Så samtidigt som jag läser artiklar så fortsätter jag testa olika "sparverktyg" för att se hur de funkar. Kollar till som vanligt vad twitterkontakterna har att säga.


9.05 Lyssnar på radion till frukost.

19.30 Lite rapport och kollar uppdateringar på twitter, tittar på om det kommit några nya artiklar på mina "favoritbloggar" som man lätt kan se med tjänsten Feedly.

19.00 Naturprogram på Svt2. Idag om grottbjörnar.

Måndag den 10 februari

06.30 Tar upp surfplattan och kollar nyheter via olika verktyg. Läser inte allt utan lägger över artiklar i verktyg, som t ex Pocket, Readability och Flipboard. Så samtidigt som jag läser artiklar så fortsätter jag testa olika "sparverktyg" för att se hur de funkar. Har fortfarande svårt att välja vilken tjänst som är bäst så jag läger snabbt över spännande artiklar i alla dessa tjänster. Kollar till som vanligt vad twitterkontakterna har att säga.


8.00 På väg till skolan för att lämna barnen. Under någon minut efter jag lämnat dottern kollar jag twitter.

9.00 På kurs på Svalorna i Lund rörande Ekologiska fotavtryck till kl 17. Under lunchen kollar jag nyheter via olika verktyg. Läser inte allt utan lägger över artiklar i verktyg, som t ex Pocket och Readability. Själva utbildningen bestod till en del av "OH-presentation" fast via digital projektor (vad kallas detta?)

19.00 Efter mat försöker jag titta på teve samtidigt som jag kollar twitterflödet.

19.30 Ser rapport för att se vad som händer i världen

20.30 Läser för sonen. Först läser jag några sidor och sedan läser han i samma bok. Det är kul att se hur sonen lever sig in i fantasyvärlden.

21.30 Ser teve samtidigt som jag har lite koll på twitterflödet

22.30 Skriver i denna text. Kollar artiklar i Pocket, Readability och Flipboard. Tittar om det kommit några nya artiklar på mina "favoritbloggar" som man lätt kan se med tjänsten Feedly. I Feedly har jag nu även lagt in mina kursares bloggar och taggat dem så att jag lätt kan se uppdateringar:


23.30 Startar upp bloggen Ekologisk fot som behandlar vårt ekologiska fotavtryck. Det är meningen att vi ska göra minst två skolbesök i högstadieskola och/eller gymnasium och berätta om ekologiska fotavtryck och miljörättvisa under våren, så jag tycker det är ett bra sätt att lära att skriva ner fakta (och känslor?!) kring ämnet för att främst lära mig själv, men även öppna upp för andra att lära och kommentera.

Tisdag den 11 februari

06.30 Tar upp surfplattan och kollar nyheter via olika verktyg. Läser inte allt utan lägger över artiklar i verktyg, som t ex Pocket, Readability och Flipboard. Så samtidigt som jag läser artiklar så fortsätter jag testa olika "sparverktyg" för att se hur de funkar.Har som ni förstår svårt att välja. På något sätt påverkar själva tekniken, läsverktyget, läsupplevelsen och därmed upplevelsen av artikelns innehåll.

8.00 På väg till skolan för att lämna barnen. Under någon minut på vägen kollar jag twitter.

9.00 Efter gårdagens kurs på Svalorna i Lund rörande Ekologiska fotavtryck så utvecklar jag bloggen Ekologisk fot som behandlar vårt ekologiska fotavtryck. Eftersom det är meningen att vi ska göra minst två skolbesök och berätta om ekologiska fotavtryck och miljörättvisa, så vill man ju vara förberedd. Mailar en av föredragshållarna från gårdagen en uppföljande fråga.

18.00 Ser i mailen att de slagit på kameran inom kursen jag är på väg till (Bambuser skickar en signal).

18.15 Är på föreläsning inom kursen Digitala medier och lärande, där vi tittar på en digital OH-presentation som tar upp olika perspektiv på lärande.

21.30 Ser teve samtidigt som jag har lite koll på twitterflödet

22.30 Skriver i denna text. Försöker greppa lite av kursens uppgiften på its learning. Lägger ut länken till min processblogg (uppgift 6)



Inga kommentarer: