torsdag 18 september 2014

Förutsättningslöst möte

Fick idag energi via en "kurskamrat", Pia, på Work For You att söka upp HSB Skåne i Lund. Primära anledningen var att de har en ekonomtjänst ute, där SJR står för rekryteringen. De söker en "jordnära ekonom" (känns bra!). Eftersom jag varje dag cyklar för HSB Skåne så slog tanken mig att söka upp dem i köttvärlden (som många jobbsökare vet så är detta inte alltid så populärt att göra detta när företaget vänt sig till en extern rekryteringsfirma).


Jag gillar HSB:s affärsidé och miljöarbeteHSB har till exempel en hållbarhetsredovisningen som speglar HSBs verksamhet som baserar sig på de sju kooperativa principerna och HSBs kärnvärderingar: engagemang, trygghet, hållbarhet, omtanke och samverkan – ETHOS.

Jag laddade hemma (dusch, nya kläder, nyputsade skor) när jag kom fram så mötte jag ett mycket trevligt nytt och fräscht kontor. Yes, kände jag, här vill jag vara! Tjejen i receptionen frågade vem jag ville träffa. Personalansvariga, sa jag. Jag hade vid detta laget lagt om strategi, jag tänker nu inte nämna tjänsten som ligger ute. Fokus ligger nu helt på att få till ett "förutsättningslöst möte". Till saken hör att jag även, kanske främst, söker arbete som innefattar miljö- och energiaspekter (och sådana tjänster har ju HSB också!).

Det visade sig att det är Cornelia som har hand om HR på HSB Skåne. C var dock tyvärr upptagen i ett möte (hade nästan blivit förvånad om hen inte suttit i möte...). Tjejen i receptionen var dock mycket trevlig. Hon tyckte jag kunde ta kontakt med C via mail eller telefon, så jag fick alla kontaktuppgifter rörande C. Tjejen i receptionen tog vidare glatt emot mitt medhavda CV. Hon skulle ge minÖnskanAttBörjaPåHSB till C. Vidare fick jag med mig HSB:s senaste årsredovisning.

På vägen hem twittrade jag om mitt möte med HSB Skåne, och väl hemma igen försökte jag ringa C (kom till en tfn-svarare, där jag lämnade ett meddelande) och därefter skrev jag till C:

Från: Kent Lundgren 
Datum: 18 september 2014 15:20
Ämne: Förutsättningslöst möte?
Till: C  - HR på HSB Skåne

Hej C,

Jag fick ditt namn av en tjej i receptionen i eftermiddags,
när jag var hos er för att se om ni hade tid för ett kort förutsättningslöst möte.

Anledningen till att jag söker mig till er att jag har en teknik/ekonomi/miljöprofil
som jag tror, hoppas, kan passa i ett bostadskooperativ. Jag har både arbetat som 
"vanlig ekonom" och som miljöexpert/miljöcontroller.

Jag har även verkat som revisor och styrelsemedlem i HSB Strandvägen
under många år. Gillar verkligen bostadskooperativ som ägar- och organisationsform.

Är det möjligt att kort träffas för ett förutsättningslöst möte?
Det är så att jag just nu cyklar förbi er på väg mellan Mårtens Fälad och St Lars området; 
har du t ex tid att kort träffas imorgon eftermiddagen?,
eller under någon eftermiddag nästa vecka?

Jag lämnade mitt CV i receptionen för en stund sedan.
Bifogar det nu även i digitalt format

Hälsningar

Kent Lundgren

Inga kommentarer: