onsdag 3 september 2014

skriva CV

Idag visade Work for You under seminariet mellan kl 10-11 hur olika CV kan se ut (mer om upplägget och vad vi ska göra under första veckan). Först några bilder från Work for You, för att få en känsla av platsen (klicka på bilden för att se mer):



Vi fick se att korta CV är ofta mer koncisa, lättlästa och därmed säkert mer effektiva. Ett exempel på CV som vi gick igenom är "Pelle Perssons":

Jag erkänner: ovanstående CV är föredömligt kort och koncist! Vi pratade om att även i ovanstående CV finns saker som kan/bör tas bort (vad?). Klart jag tar till mig, eftersom mitt CV var mer "kompakt", många säger svårläst, och därmed säkert många gånger ineffektivt (mitt nya ensidiga CV). En deltagare sa: "jag trodde mitt CV var en nia (på en skala från 1-10), men fick nu veta att jag ligger på en etta". Och jag får nu motvilligt hålla med (motvilligt, eftersom jag ibland hoppas och tror att det finns någon därute som orkar läsa två sidor och som vill se människan bakom...; samtidigt inser jag nu att dessa arbetsgivare är försvinnande få).

Vi är på Work For You mellan kl 9 och 15. Seminarium mellan 10-11. På ont och gott blir det mycket "sociala övningar" när vi inte har seminarium (och då vi inte har någon direktkontakt med någon från Work For You). Vi arbetssökande är sociala, visar varandra våra barn, knyter kontakt på fb och Linkedin etc. Detta är inte bara ineffektivt, utan kan mycket väl behövas för att stärka gruppdynamiken, och är trevligt, till viss del). Kanske är dessa grupperingar med arbetssökande sista instansen där människor med olika yrken och intressen möts (vi har i vår grupp: administratör, vaktmästare, läkare, ekonomer, djurvårdare, informatör med mera).

Idag, under eftermiddagen tredje dagen, blev några av oss uppmärksamma på att det inte fanns någon inom Work for You att vända sig till. Kan ha varit tillfälligt. Personligen känner jag mig nöjd med seminarium och kanske några (sociala) timmar till, men sedan behöver jag koncentrera mig i en lugn miljö med egen stationär dator för att komma framåt med till exempel spontanansökningar (med korta och effektiva CV...) samt kunna prata i telefon ostört.

Inga kommentarer: